
Be very wary of that wacky Wikipedia 
Jan. 17, 2006. 01:00 AM 

SLINGER 

 
When the Internet's newborn cries set dreamers dreaming of the treasures that would 
come with the free global flow of information, their greatest dream could well have been 
Wikipedia. It is perhaps the finest gem of the World Wide Web. But you've got to be careful. 

History, and even truth, can end up with a lopsided slant, as anyone turning to it for a description of, for example, 
the life and times of Martin Brian Mulroney, 18th prime minister of Canada, can discover. 

An encyclopedia unlike any before, Wikipedia is a growing, living — maybe too living — thing that can change from 
moment to moment, sometimes from second to second. This is because it's an encyclopedia anybody can edit. 

You want to create an entry, or add to one, or "correct" one, go to en.wikipedia.org and go ahead. 

Of the 3.1 million current entries, 912,195 are in English. In other languages, there are more than 1,000 in Tatar, 
more than 1,000 in Basque. 

China considers Wikipedia such a threat to peace, order and good government — it doesn't care to have the people in 
the People's Republic learn too much about Tibet or bloody deeds done in Tiananmen Square — that for the third time 
it has blocked access to the site. 

All kinds of Wiki, and Wiki-like, ventures are showing up, not least a stab by the Los Angeles Times at "Wikitorials" — 
online readers were invited to add their own wrinkles to the paper's editorials, an opportunity that drew foul-mouthed 
perverts like flies. Wikitorials came to a quick, sadly hilarious end. 

Wikipedia itself can fall prey to this sort of thing, and it's not necessarily the work of screwballs. Last month there 
was the unfortunate case of its biography of Jimmy Wales, the man who founded the company in 2001. 

The flap started when Wales's biography was edited to play down the role of a guy named Larry Sanders, who'd left 
Wikipedia in 2002, by deleting references to Sanders as the co-founder. 

Kibitzing experts, who generally keep Wikipedia honest, spotted the changes and changed them back. But they were 
changed again. And changed back again. Twice more. The busybody who was attempting to dump Sanders on 
history's (and Wikipedia's) trash heap? Jimmy Wales. 

The Wales entry now includes a page comparing the original and his edited version, and Wired News archly noted 
that he who edits his own biography risks opening the door "to rather immature behaviour and loss of dignity." 

Not that there is any hint of immature behaviour or loss of dignity in the changes that appear to have been made to 
Brian Mulroney's Wikipedia biography, but neither is there the slightest evidence that he's the one who edited it. 

Nevertheless, in the pages of this particular history, Mulroney's reputation has been cleaned up. 

Nowhere is there any mention of the $300,000 in cash he received from Karlheinz Schreiber in the 18 months after 
stepping down as prime minister, money Mulroney said he was paid as a consultant and promoter when Schreiber 
started a pasta company. 

This is remarkable, because if you Google "`Mulroney' `pasta'", you find a quotation from what was presumably an 
earlier, if not the original, Wikipedia entry that reads, "It is unclear what services Mulroney performed for Schreiber 
to earn the money; Mulroney says it was for introductions for Schreiber's pasta business." 

 

GTA Columnists

Jim Coyle

Rosie Dimanno

Joe Fiorito

Christopher Hume

Royson James



But in the biography this now links to, that sentence no longer exists. In fact, the words "earn," "money," 
"introductions," "pasta," and even "Schreiber" don't appear at all. 

Having sued the federal government (he settled for $1 million and costs and an apology) because of RCMP allegations 
that he had received kickbacks from Schreiber during the Airbus affair, and since his testimony indicated that his 
contacts with Schreiber had been minimal, although Schreiber had raised money for his leadership campaign, the 
$300,000 he received on leaving office in 1993 continues to be an embarrassingly stinky pile on the Mulroney 
broadloom. 

The kicker is that way down at the bottom of the Mulroney material, Wikipedia provides a link that takes you — 
whoosh! — to the Airbus affair entry, and there it is, in quite different wording: how the $300,000 wasn't revealed 
until 2003, and how "Mulroney had not previously admitted accepting any commissions from Schreiber." 

You will also find the historian Robert Kaplan's criticism of Mulroney "for trying to hide the fact" that he received the 
dough. 

Whoever fiddled — maybe it was mice — with the information wasn't as careful as they might have been. 

Slinger's column appears Tuesday and Thursday. 

Additional articles by Slinger 

 
Get great home delivery subscription deals here! 

 

Legal Notice: Copyright Toronto Star Newspapers Limited. All rights reserved. Distribution, transmission or republication of any 
material from www.thestar.com is strictly prohibited without the prior written permission of Toronto Star Newspapers Limited. For 
information please contact us using our webmaster form. www.thestar.com online since 1996. 
 

 

FAQs| Site Map| Privacy Policy| Webmaster| Subscribe| My Subscription | RSS Feeds | Webmaking Blog  

Home| GTA| Business| Waymoresports| A&E| Life 


